۱۳۸۹ مرداد ۸, جمعه

تشدید فشار آمریکا بر آسیا برای اجرای تحریم های ایران


پارس جنوبی
رایزنی های بعدی واشنگتن معطوف آسیا، خاورمیانه و آمریکای جنوبی است
مقام های آمریکایی برای تشدید تحریم های ایران به چین، ژاپن، کره جنوبی و امارات متحده عربی سفر می کنند و استرالیا نیز اعلام کرده فشارهای جدیدی علیه تهران اعمال می کند.
مقام های ارشد دولت آمریکا روز پنجشنبه 29 ژوئیه 2010 (7 مرداد 1389) به قانونگذاران این کشور گفتند هفته آینده راهی آسیا خواهند شد تا برای اجرای کامل تحریم های ایران بر ژاپن، کره جنوبی، چین و امارات فشار آورند.
رابرت آینهورن مشاور ویژه کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه آمریکا در نشست کمیته نظارت و اصلاحات دولتی مجلس نمایندگان گفت: "پکن باید بداند که بعنوان عضو دایم شورای امنیت مسئولیت دارد مانع از گسترش سلاح های هسته ای شود و بر ایران فشار آورد که بسوی سلاح اتمی حرکت نکند."
مقام های آمریکایی نگرانند که با تشدید تحریم های اروپا علیه صنایع نفت و گاز ایران، برخی کشورهای آسیایی نظیر چین حضور خود را در بازارهای ایران افزایش دهند.
رابرت آینهورن اظهار داشت چینی ها می گویند نیاز زیادی به انرژی دارند و باید در این حوزه از امنیت لازم برخوردار باشند.
آمریکا نگران است برخی کشورهای آسیایی جای خالی شرکت های اروپایی را در بخش انرژی ایران پر کنند
دانیل گلیزر دستیار معاون امور ضد تروریسم وزارت خزانه داری آمریکا که در این نشست حضور داشت گفت تحریم ها در صورتی موثر خواهد بود که کشورهای زیادی را در بر گیرد.
او که قرار است با آینهورن همسفر باشد گفت آسیا، خاورمیانه و آمریکای جنوبی سه منطقه ای هستند که نیاز به رایزنی های زیادی در این زمینه دارند.
گلیزر گفت استوارت لیوی معاون امور ضد تروریسم وزارت خزانه داری که مسئول تحریم های ایران است برای گفتگو در این زمینه عازم امارات متحده عربی خواهد شد.
در این نشست برخی نمایندگان اقدامات یاد شده را کافی ندانستند. دن برتون عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان گفت نسبت به تاثیر تحریم ها خوش بین نیست زیرا رئیس جمهور آمریکا همچنان دارای اختیارات کافی است و می تواند برخی اقدامات تنبیهی علیه شرکت های خارجی طرف معامله با ایران را لغو کند.
او محمود احمدی نژاد را با ظهور هیتلر و نازی های آلمان در دهه 1930 و پیش از جنگ جهانی دوم مقایسه کرد و گفت این آخرین شانس مهار ایران با ابزار مسالمت آمیز است.
اما دنیس کوسینیچ عضو دیگر مجلس نمایندگان آمریکا نسبت به تهاجم نظامی به ایران هشدار داد و گفت آمریکا توانایی نبرد در جبهه دیگری در کنار عراق و افغانستان را ندارد.

استرالیا تحریم می کند

در پی اعمال تحریم های جدید سازمان ملل و کشورهای غربی علیه ایران، استرالیا نیز اعلام کرده است تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال خواهد کرد.
وزیر خارجه استرالیا روز پنجشنبه با اعلام این خبر گفت این تحریم های جدید برای اولین بار شامل مبادلات تجاری با صنایع نفت و گاز ایران هم می شود.
چند روز پیش از این، اتحادیه اروپا و کانادا حریم های جدیدی علیه ایران اعمال کرده بودند. پیش از آن هم آمریکا تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال کرده بود.
استیون اسمیت، وزیر خارجه استرالیا، در بیانیه ای اعلام کرد: "با اعمال این تحریم ها، استرالیا در صف اول تلاش های جامعه جهانی برای وادار کردن ایران به پذیرش تکالیف بین المللی اش در مورد برنامه هسته ای این کشور می ایستد. به باور ما برنامه هسته ای ایران یکی از جدی ترین تهدیدهای امنیتی است که جامعه جهانی با آن مواجه است."
تحریم های جدید استرالیا علاوه بر تحریم هایی است که سازمان ملل متحد ماه گذشته علیه ایران تصویب کرد و استرالیا پیش از این آنها را اعمال کرده بود.
تحریم های جدیدی که استرالیا اعمال خواهد کرد، شامل ممنوعیت مسافرت و داد و ستد بیش از 110 شخص و شرکت در بخش های مالی و حمل و نقل ایران است.
این تحریم ها همچنین شامل ممنوعیت داد و ستد همه انواع سلاح و مواد مربوط به آن، از جمله هر چیزی است که بتواند در تولید سلاح های شیمیایی، بیولوژیکی، هسته ای و موشکی مورد استفاده قرار گیرد.
استرالیا همچنین برای اولین بار داد و ستد با بخش نفت و گاز ایران را محدود خواهد کرد. آقای اسمیت گفت در قطعنامه سازمان ملل اشاره شده است که بین درآمد حاصل از بخش نفت و گاز و فعالیت های هسته ای ایران ارتباط وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست: