۱۳۸۹ مرداد ۵, سه‌شنبه

روسیه اتهام محمود احمدی نژاد علیه این کشور را رد کرد


ایران برنامه اتمی خود را صلح آمیز می داند
دولت روسیه در واکنش به اتهام محمود احمدی نژاد که رئیس جمهوری روسیه سناریوی طراحی شده از سوی آمریکا را علیه ایران کلید زده، این سخنان او را غیرمسوولانه و غیرقابل قبول دانسته است.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، جمعه یکم مرداد (۲۳ ژوئیه) اتهام دیمیتری مدودف که ایران تا دو سال دیگر به بمب اتمی دست پیدا خواهد کرد را بی اساس دانسته و گفته بود که رئیس جمهوری روسیه سناریوی غرب و آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران را "کلید" زده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان (ایسنا)، محمود احمدی نژاد گفته بود: "دشمنان یک طراحی جنگ روانی و شیطنت علیه جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند و با برخی نیز در داخل هماهنگ کرده‌اند که فضای سنگینی را به قول خودشان علیه ما در دنیا ایجاد کنند، ‌فشار بیاورند، فشار را به اوج برساند و در اوج این فشارها به یکی دو کشور خاورمیانه که دوست ما هستند با کمک صهیونیست‌ ها حمله نظامی بکنند تا به خیال خودشان یک توقف و ضعفی را در اراده ملت ایران ایجاد کنند."
آقای احمدی نژاد افزود که رئیس جمهوری روسیه نیز بخشی از این سناریو است و آنرا "کلید" زده است و او به زودی جزئیات این سناریو را اعلام خواهد کرد.
وزارت امور خارجه روسیه دوشنبه چهارم مرداد (۲۶ ژوئیه) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که اظهارات آقای احمدی نژاد خط مشی "بی طرفانه" و "مستقل" روسیه در برابر برنامه اتمی ایران را "تحریف" کرده است و آن را غیرقابل قبول دانست.
دولت روسیه همچنین گفت: "ما پیشنهاد می کنیم که بجای سخنان بی فایده و غیرمسوولانه بهتر است که هیات حاکمه ایران با برداشتن گام های مشخص و سازنده، مناقشه را هر چه زودتر حل و فصل کنند."
دیمیتری مدودف دوشنبه، ۲۱ تیر (۱۲ ژوئیه) گفته بود که ایران به داشتن توانایی ساخت سلاح هسته ای نزدیک تر می شود. ایران برنامه اتمی خود را صلح آمیز می داند.
رئیس جمهوری ایران از اظهارات آقای مدودف ابراز تاسف کرد اما گفت، ایران به حفظ و گسترش روابط با روسیه علاقمند است.
دولت روسیه در بیانیه روز دوشنبه خود همچنین از ادامه مذاکرات اتمی بین ایران، ترکیه و برزیل با هدف یافتن راهی برای تامین سوخت راکتور هسته ای تهران استقبال کرد.
وزارت امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات اتمی قدرت های بزرگ با ایران نیز از سر گرفته شود.
این در حالیست که وزیران خارجه اتحادیه اروپا در جلسه دوشنبه در مقر این اتحادیه در شهر بروکسل تحریم های جدیدی را علیه ایران تصویب کردند.
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش تحریم های جدید اتحادیه اروپا را بی اثر خواند و تاکید کرد که این مساله فقط به پیچیده تر شدن شرایط کمک خواهد کرد.
هم زمان، علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای، از تحویل نامه ایران به یوکیا آمانو، مدیرکل این سازمان خبر داده که به گفته او پاسخ کشورش به گروه وین و درباره تامین سوخت رآکتور تهران است.

هیچ نظری موجود نیست: