۱۳۸۹ مرداد ۱, جمعه

نصرالله: اعضای حزب الله متهم به ارتباط با پرونده قتل حریری می شوند


حسن نصرالله
حسن نصرالله می گوید دادگاه لاهه را مغرض می داند
حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، گفته است مطلع شده که دادگاه بین المللی لاهه قصد دارد تعدادی از اعضای حزب الله را به ارتباط با ماجرای قتل رفیق حریری نخست وزیر لبنان در سال 2005 متهم کند.
او روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری ویدئویی گفت این موضوع را از سعد پسر رفیق حریری و نخست وزیر کنونی لبنان شنیده و هشدار داد در برابر آن خواهد ایستاد.
حسن نصرالله گفت: "سعد حریری پیش از سفر خود به واشنگتن (در ماه مه) شخصا به من گفت که دادگاه تعدادی از اعضای خودسر (حزب الله) را متهم خواهد کرد."
وی افزود سعد حریری به او اطمینان داده که بطور علنی تاکید خواهد کرد که نه حزب الله بلکه تنها چند تن از اعضای خودسر آن متهم به دخالت در این قتل شده اند.
این کنفرانس خبری در حالی برگزار می شود که پیشتر گزارش های متعددی منتشر شد حاکی از آنکه دادگاه بین المللی سازمان ملل متحد در لاهه حزب الله را متهم به ارتباط با پرونده قتل رفیق حریری می کند.
آقای نصرالله گفت این "پروژه خطرناکی" است که حزب الله را هدف گرفته است.
وی افزود: "ما نه نگرانیم و نه هراسان. می دانیم چگونه از خود دفاع کنیم."
او اظهار داشت از ابتدا نسبت به بیطرفی دادگاه لاهه تردید داشته زیرا به گفته او این دادگاه پیش از آنکه بررسی خود را آغاز کند، تصمیم داشته حزب الله را متهم کند.
"داده های ما نشان می دهد اتهامنامه پیش از آنکه اعضای ما مورد بازجویی قرار گیرند نوشته شده بوده است."
حسن نصرالله گفت مادامیکه این تحقیقات احتمال دخالت اسرائیل را در این سوء قصد در نظر نگیرد مغرضانه و فاقد اعتبار خواهد بود.
او افزود اسرائیل "ابزار و انگیزه" لازم برای این کار را داشته است.
رفیق حریری و 22 نفر دیگر در جریان انفجاری در بیروت در سال 2005 کشته شدند. متحدان او، دولت سوریه را - که روابط نزدیکی با حزب الله دارد - به دست داشتن در ترور آقای حریری متهم می کنند، ادعایی که همواره از سوی دمشق رد شده است.
سال گذشته چهار ژنرال لبنانی که متهم به طرح و برنامه ریزی قتل رفیق حریری بودند و تنها مظنونان اصلی این پرونده محسوب می شدند، به دلیل اینکه مدرک کافی علیه آنها موجود نبود، آزاد شدند.
این چهار ژنرال از هواداران سوریه در لبنان به شمار می رفتند و در زمان ترور رفیق حریری، سمت های مهمی در دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی لبنان داشتند.
در سال 2008 نیز در درگیری میان اعضای حزب الله و هواداران سعد حریری، فرزند رفیق حریری و نخست وزیر فعلی لبنان حدود 100 نفر کشته شدند.
ترور رفیق حریری، باعث تظاهرات گسترده ضد سوری در لبنان شد که ادامه یافتن این اعتراض ها منجر به خروج نیروهای ارتش سوریه از لبنان و به قدرت رسیدن جریان ضد سوریه در این کشور شد.

هیچ نظری موجود نیست: