۱۳۸۹ مرداد ۵, سه‌شنبه

اروپا بر قلب اقتصاد جمهوری اسلامی حمله می برد




  روزنامه های فرانسه با اختصاص مطالبی به تصویب تحریم های یکجانبه اروپا علیه عمدتاً صنایع نفت و گاز جمهوری اسلامی نوشته اند که با این اقدام اروپا به قلب اقتصاد ایران یورش می برد.

فیگارو نوشته است که این مجازات ها از فردا سه شنبه به اجرا گذاشته می شوند و هدف از آنها واداشتن جمهوری اسلامی به گفتگو بر سر جنبۀ نظامی برنامه های اتمی اش است. یک مقام مسئول در اتحادیه اروپا گفته است که مجازات هایی که امروز در بروکسل به تصویب رسید سخت ترین مجازات هایی است که تاکنون اتحادیه اروپا علیه ایران و یا هر کشور دیگر به تصویب رسانده است. این مجازات ها که صنایع نفت و گاز ایران را هدف می گیرند در واقع استمرار زندگی اقتصادی این کشور و دولت تهران را سخت مختل می کنند. به موجب این تحریم ها اتحادیه اروپا سرمایه گذاری های جدید، انتقال فن شناسی و کمک های فنی به صنعت نفت و گاز ایران را برای همۀ کشورهای عضو ممنوع اعلام کرده است. از طرف دیگر، اروپا واردت بنزین از سوی ایران را شامل تحریم های خود نموده است. ایران ناگزیر از وارد کردن چهل درصد بنزین مورد نیاز خود از خارج است و با تحریم واردات بنزین ایران، اروپا خواسته است با پیروی از نظر آژانس بین المللی انرژی یکی از نقاط ضعف دولت اسلامی تهران را آماج قرار دهد.
فیگارو به نقل از منابع انگلیسی تصریح می کند که ای بسا مجازات های تصویب شده از سوی اروپا نقش مؤثرتری داشته باشند زیرا جمهوری اسلامی را از فن آوری های پیشرفته ای محروم می سازد که تاکنون در دسترسش بوده است.
فیگارو با اشاره به سخنان شدید الحن محمود احمدی نژاد که کشورهای شرکت کننده در تحریم های بین المللی علیه تهران را دشمن توصیف کرد افزوده است که این اظهارات نوعاً گویای دردی است که جمهوری اسلامی در نتیجۀ فشار تحریم ها از حالا احساس می کند. به نوشتۀ فیگارو سخنان وزیر خارجۀ جمهوری اسلامی، منوچهر متکی، که در استانبول بر آمادگی جمهوری اسلامی برای انجام گفتگوهای فوری برای مبادلۀ سوخت اتمی با غرب تأکید کرد در همین راستا قابل فهم است. با این حال، فیگارو تصریح می کند که اروپا از این پس خواستار مذاکرات صریح بر سر فعالیت های نظامی اتمی جمهوری اسلامی آنهم پس از سال های وقت کشی و گفتگوهای بی نتیجه است. اتحادیۀ اروپا خواستار محدود کردن مبادلات تجاری خود با ایران است و با محدود کردن فعالیت های بانک های این کشور در اروپا نیز می خواهد جلوی اعتبارات مربوط به صادرات به جمهوری اسلامی را بگیرد. علاوه بر صنایع نفت و گاز ایران، اتحادیه اروپا کشتی های باربری جمهوری اسلامی را شامل تحریم های خود کرده و صدور روادید را برای چهل تن دیگر از مسئولان جمهوری اسلامی ممنوع ساخته است.
لوموند روزنامۀ عصر پاریس نیز در مطلبی با این عنوان "اروپا بر قلب اقتصاد ایران حمله می برد" نوشته است : اگر چه تحریم های یکجانبۀ اروپا علیه جمهوری اسلامی بسیار فراتر از قطعنامۀ چهارم شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی می روند، اما صدور قطعنامۀ چهارم شورای امنیت بستر ساز مجازات های شدیدتری است که امروز اروپا علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساند. در مقدمۀ تحریم های مصوب خود، اتحادیۀ اروپا تأکید کرده است که میان درآمدهای نفتی ایران و پیشروی فعالیت های اتمی این کشور پیوندی نزدیک وجود دارد و بیست هفت کشور اروپایی با تصویب تحریم های شدید علیه صنایع نفت و گاز جمهوری اسلامی خواسته اند تهران را به عقب نشینی از برنامۀ نظامی اتمی اش وادار کنند. لوموند همچنین به تحریم های اروپا علیه نظام بانکی جمهوری اسلامی اشاره کرده و گفته است که دارایی ها هشت بانک جمهوری اسلامی از جمله بانک های صادرات، ملی و ملت مسدود خواهند شد. اتحادیۀ اروپا همچنین کلیه فعالیت های شرکت های بیمه را به سمت ایران ممنوع اعلام کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: