۱۳۸۹ مرداد ۷, پنجشنبه

آغاز تحقیقات درباره سانحه نفتکش ژاپنی در تنگه هرمز


تصویری از یک کشتی
نفتکش ام. استار حامل 270 هزار تن نفت خام بود و با سی و یک خدمه هندی و فیلیپینی پس از بارگیری در بنادر امارات عربی متحده عازم بندر چیبا در ژاپن بود
با پهلو گرفتن یک نفتکش ژاپنی که به طرزی مرموز در آبهای تنگه هرمز آسیب دیده بود، تحقیقات برای روشن کردن ماهیت و علل این سانحه آغاز شده است.
این نفکتش ژاپنی دیروز (چهارشنبه ۲۸ ژوئیه - ششم مرداد) در حالی که پس از بارگیری در امارات عازم بندر چیبا ژاپن بود، دچار سانحه شد اما شدت صدمات وارده به آن در حدی نبود که منجر به نشت نفت یا شکافته شدن بدنه این کشتی شود.
این کشتی که ام. استار نام دارد، هم اکنون در بندر فجیره لنگر انداخته است و مقامات محلی به همراه متخصصان ناوگان های نظامی آمریکا و بریتانیا، مشغول بررسی علل وقوع این سانحه هستند.
این تحقیقات در مراحل اولیه قرار دارد اما فرضیه برخورد امواج سهمگین که روز گذشته از سوی برخی از کارشناسان مطرح شده بود، اکنون مردود اعلام شده است.
انتشار اخبار مربوط به این حادثه در روز گذشته باعث بروز نگرانی های بسیار در مورد احتمال حمله تروریستی به نفتکش های در حال عبور از تنگه هرمز شد که مسیر عبور و مرور بخش قابل توجهی از نفت خام جهان است.

'برخورد با زیردریایی'

یکی از احتمالات مطرح شده درباره حادثه دیروز، برخورد یک زیردریایی با این نفتکش است اما تحقیقات هنوز به یافتن شواهد تقویت کننده این فرضیه منجر نشده است.
ناخدا موسی مراد، از مقامات بندر فجیره امارات متحده عربی در این باره گفت: "آنچه مسلم است بدنه این نفتکش با چیزی تصادف کرده اما هنوز نمی دانیم که آن جسم سخت چه بوده است."
اما شرکت کشیرانی میتسویی ژاپن امروز ادعا کرده است که نفتکش ام. استار (متعلق به این شرکت) مورد حمله قرار گرفته است.
یکی از سرنشینان کشتی هم دیروز گفته بود که قبل از وقوع انفجار، حرکت یک شیئ درخشان را در فضا مشاهده کرده است.
اظهارات سرنشین کشتی باعث گمانه زنی هایی در این مورد شده که ممکن است این نفتکش از سوی راهزنان دریایی مورد هدف حمله مسلحانه قرار گرفته باشد.
ماساهیکو هیبینو، مدیر بخش ایمنی شرکت کشتیرانی میتسویی با اعلام نامحتمل بودن وقوع این سانحه به علت برخورد امواج سهمگین با بدنه کشتی، گفت: "ما هنوز به نتیجه قطعی درباره علت سانحه نرسیده ایم اما هنوز هم معتقدیم که سانحه بر اثر یک انفجار رخ داده است".
آقای هیبینو همچنین از استخدام یک متخصص تشخیص حملات نظامی در دبی، برای بررسی بیشتر علل این سانحه خبر داد.
در کنفرانس خبری که امروز در توکیو برگزار شد، آقای هیبینو تصاویری را به خبرنگاران نشان داد که بخش های خارجی صدمه دیده در بدنه نفتکش استار و صدمات وارد شده به برخی از تاسیسات داخلی آن را نشان می داد.
در سال های اخیر، فعالیت دزدان دریایی در منطقه شاخ آفریقا شدت گرفته و کشتی های متعلق به کشورهای مختلف، از جمله نفتکش ها، هدف حمله آنان قرار گرفته است.
با اینهمه، تا کنون از حملات راهزان دریایی به کشتی های تجاری و نفتکش ها در خلیج فارس و دریای عمان گزارشی در دست نبوده و از این نظر، تنگه هرمز نیز منطقه ای امن محسوب می شده است.
تنگه هرمز از جمله پر رفت و آمدترین مسیرهای آبی بین المللی است و از آنجا که نفت صادراتی کویت، قطر و بحرین و بخش عمده ای از نفت صادراتی عربستان سعودی و ایران با عبور از این تنگه راهی بازارهای بین المللی می شود، دارای اهمیت استراتژیک قابل توجهی است.
در حال حاضر، اختلاف ایران و کشورهای غربی، احتمال بروز تنش نظامی در آب های خلیج فارس و دریای عمان را افزایش داده و وقوع هر حادثه ای در منطقه حساسیت برانگیز تلقی می شود.

هیچ نظری موجود نیست: