۱۳۸۹ مرداد ۳, یکشنبه

تلاش برای خانه نشین کردن زنان و اعزام “افسران جنگ نرم”


    سیاست های زن ستیزانه جمهوری اسلامی هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد. تلاش برای خانه نشین کردن زنان و یا تحمیل حجاب اجباری عنصر همیشگی تلاش هایشان است.در تازه ترین مورد، برای ممانعت از کار زنان، موسی قربانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس طرحی ارائه کرده است. در این طرح، او خواهان وضع قانونی شد که اشتغال دو نفر از یک خانواده را ممنوع کند. به گفتهی وی در برخی از خانوادهها زن، مرد و فرزندان کار میکنند و در خانوادههای دیگر همه بیکارند و اگر از هر خانواده تنها یک نفر سر کار برود، مشکل بیکاری در ایران حل میشود. قربانی در پاسخ این پرسش خبرنگار ایلنا که اگر فقط یکی سر کار برود چرخ زندگی نمیچرخد، گفت: «اتفاقن خیلی خوب چرخ زندگی میچرخد، این تصور شما اشتباه است. اتفاقن وقتی زن سر کار می رود،خرج اضافی به وجود میآید. وقتی زن سر کار میرود آن وقت باید کلی پول کودکستان بدهند برای بچه خانواده، باید غذای آماده بخورند، که این خودش کلی خرج دارد. وی سپس به الگوی عربستان سعودی اشاره کرد و افزود: «من چند وقت پیش رفته بودم مکه. وقتی به عربستان میروید یک کارمند زن نمیبینید، اگر فقط همین مسئله را در ایران عملیاتی کنیم بسیاری از مشکلات حل میشود”. با این سخنان روشن می شود که هدف او از این طرح نه مبارزه با بیکاری بلکه تلاشی است برای خانه نشین کردن زنان

در اقدامی دیگر، رژیم جمهوری اسلامی، برای پیشبرد سیاست تحقیر و سرکوب زنان و برای آموزش باصطلاح حجاب و عفاف ، اعزام هزار آخوند به مدارس، تحت عنوان «افسر جنگ نرم»، را در دستور کار خود قرار داده است. محمد بنیادی، معاون پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش تهران روز دوشنبه همزمان با روز ملی حجاب و عفاف، از اعزام یک هزار روحانی تحت عنوان «افسر جنگ نرم» به مدارس سراسر کشور خبر داد. هدف از تربیت این افسران جنگ نرم و اعزام آنها به مدارس، پایگاهها و دارالقرآنها را پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، از جمله «آسیبهای پرخطری همچون جنگ نرم»، اعلام کرده است.
تلاش مسئولان دولتی برای اعزام به اصطلاح افسران جنگ نرم، به این علت صورت می گیرد تا از حضور زنان و فعالان جنبش مدنی در فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، هنری از طریق محافل، تشکل ها ، سایت ها، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی جلوگیری کنند. نقش زنان در چند سال گذشته در این عرصه ها و حضور پررنگشان در مبارزات ضد استبدادی، عامل اصلی توجه رژیم به کنترل این عرصه ها و اعزام به اصطلاح افسران جنگ نرم به مدارس و مراکز آموزشی است.

تلاش برای خانه نشین کردن و تحمیل حجاب اجباری، تنها عرصه های سرکوب زنان نیست. خطر سنگسار سکینه محمدی آشتیانی، خطر اعدام زینب جلالیان، فشار بر زندانیان سیاسی زن، بی توجهی به سلامت زندانیان و عدم رعایت بهداشت عمومی در زندان های زنان، از دیگر عرصه های سرکوب فعالان جنبش زنان است که در این هفته ادامه یافته است.

علیرغم فشارهای سنگین جمهوری اسلامی بر جنبش زنان، مبارزات زنان نه تنها در زندان ها بلکه در بیرون از زندان، نیز جریان داشته است. مادران عزادار با حضور خود در مراسم گرامیداشت شهدا یا همدردی با خانواده های زندانیان سیاسی، پرچم دفاع از آزادی و ُلغو اعدام را برافراشته نگهداشتند. در خارج از کشور مادران عزادار از کشور های گوناگون در پاریس در جریان سمینار بنیاد پژوهش های زنان گردهم آمدند و بر عزم خود برای احقاق حقوق عزیزانشان تاکید کردند. فعالان جنبش زنان نیز با شرکت در سمینار بنیاد پژوهش های زنان، به بررسی عرصه های فکری ، نظری و عملی جنبش زنان پرداختند تا سلاح خود برای جنگ با واپسگرائی را صیقل دهند.

سیما ریاحی
جهان زن
 

هیچ نظری موجود نیست: