۱۳۸۹ مرداد ۷, پنجشنبه

کرزی: 'مراکز اصلی تروریسم' هدف قرار نمی گیرند


حامد کرزی،
آقای کرزی گفت که نباید در دهات افغانستان دنبال تروریسم گشت
حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان از متحدان بین المللی خود انتقاد کرده است که در از بین بردن "پناهگاه های" طالبان در بیرون از مرزهای این کشور، کوتاهی کرده اند.
آقای کرزی گفت که جهان، به جای توجه به مراکز اصلی تروریسم، "در دهات افغانستان می جنگند."
اگرچه رئیس جمهور کرزی در این مورد به کشور مشخصی اشاره نکرد، اما از لحن سخنان او پیداست که منظورش پاکستان است.
آقای کرزی این اظهارات را در واکنش به افشای اسناد محرمانه جنگ آمریکا در افغانستان بیان کرد. در این اسناد، در کنار ارائه جزئیاتی در مورد چگونگی اجرای عملیات نظامی آمریکا در افغانستان، آمده است که دستگاه استخباراتی پاکستان، از طالبان در افغانستان حمایت می کند.
پیش از این، مقامات افغان گفته بودند که جزئیات این اسناد که اخیرا به رسانه های غربی درز کرد، "تائیدی بر موضع دولت افغانستان است."
'توان مبارزه'
حامد کرزی که با خبرنگاران در کابل صحبت می کرد، گفت که جامعه جهانی "توان" مبارزه با تروریسم را در بیرون از مرزهای افغانستان دارد، اما به گفته او، تا حالا به پیش برد چنین مبارزه ای توجه نشده است.
آقای کرزی گفت: " سالها است گفته ایم که در دهات و خانه های مردم افغانستان، علیه تروریسم نجنگید، بلکه دنبال تروریسم در پناهگاه ها و تمویل گاه ها(مراکز حمایت) و آموزشگاه های آنها بروید که در بیرون از مرزهای افغانستان است."
اینکه افغانستان برای از بین بردن این مراکز چقدر صلاحیت دارد، بستگی به توان ملی ما دارد و ما در حد خود از راه های مذاکره و یا راه های دیگر تلاش می کنیم، اما این توان در متحدین ما بیشتراست، سوال اینجاست که چرا آنها این کار را نمی کنند
حامد کرزی
او افزود: "اینکه افغانستان برای از بین بردن این مراکز چقدر صلاحیت دارد، بستگی به توان ملی ما دارد و ما در حد خود از راه های مذاکره و یا راه های دیگر تلاش می کنیم، اما این توان در متحدین ما بیشتر است."
آقای کرزی گفت: "سوال اینجاست که چرا آنها (جامعه جهانی) این کار را نمی کنند؟ این یک سوال جهانی مرتبط به متحدین ما است که اینجا به هدف مبارزه علیه تروریسم آمده اند و نسبت به محلاتی که خطر موجودیت تروریسم در آن وجود دارد اقدام نمی کنند."
با توجه به موضعگیری های قبلی دولت افغانستان، معلوم می شود که منظور آقای کرزی از "بیرون از مرزهای افغانستان"، کشور همسایه - پاکستان - است.
وزارت دفاع، اداره امنیت ملی و حکومت افغانستان، همواره تاکید داشته اند که پایگاه های اصلی تروریسم در خاک پاکستان است.
اظهارات تازه آقای کرزی، یک روز پس از آن بیان می شود که دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا به پاکستان هشدار داد تا موضع خود را در برابر جنگجویان مسلح فعال در افغانستان و پاکستان مشخص کند.
آقای کامرون در جریان بازدید از هند گفت که پاکستان نمی تواند به صورت علنی علیه طالبان فعالیت کند اما در خفا به پیکارجویان آن کمک کند.
این اظهارات، واکنش تند پاکستان را به همراه داشت و یک مقام این کشور گفت که چنین اظهاراتی می تواند دورنمای صلح را در منطقه آسیب بزند.

هیچ نظری موجود نیست: